Home | Job Postings | Volunteer
NOTE: The deadline for this posting has just passed.Registered charity supporting women's empowerment through entrepreneurship & leadership training. aweglobal.org
Volunteer: Instructional Designer Pro bono consultant position
Organisation : AWE Global
Location : remote in Canada
DESCRIPTION DU RÔLE
L’AWE est à la recherche d’un concepteur pédagogique créatif et motivé pour adapter un programme de formation à l’entreprenariat existant et couronné de succès afin de répondre aux besoins de 66 agricultrices au Malawi. S’appuyant sur une récente évaluation des besoins, le programme remanié veillera à ce que le contenu soit adapté au contexte, accessible et percutant. En étroite collaboration avec les équipes du programme et de la communication, le concepteur pédagogique transformera et adaptera le matériel pour aider les femmes à augmenter leurs revenus, à adopter des pratiques durables et à assumer des rôles de leadership au sein de leurs communautés.
Ce poste est idéal pour un jeune diplômé ou un professionnel en début de carrière désireux d’appliquer ses compétences en matière de conception pédagogique à un impact réel ; les concepteurs pédagogiques expérimentés sont encouragés à postuler !
PRINCIPALES RESPONSABILITÉS
Conception et développement
● Adapter le contenu de formation existant en fonction des besoins identifiés lors de l’évaluation des besoins réalisée en avril 2025, y compris les manuels imprimés, les documents à distribuer, les guides illustrés et les notes de l’animateur.
● Appliquer les principes de l’apprentissage des adultes à tous les contenus afin qu’ils soient pratiques, engageants et adaptés à une utilisation hors ligne dans des environnements à faibles ressources.
● Soutenir le développement d’outils narratifs ou visuels qui simplifient les concepts techniques ou entrepreneuriaux.
Collaboration et contextualisation
● Travailler avec l’équipe de programme d’AWE et les partenaires dans le pays pour s’assurer que le contenu reflète les réalités et les besoins locaux.
● Apporter des idées et des solutions pour aider à adapter le contenu de la formation à différents contextes culturels et de prestation.
● Aider à tester et à itérer les supports en fonction des commentaires des formateurs et des apprenants ; intégrer les contributions et les commentaires du conseil consultatif des participants.
Soutien et évaluation
● Aider à développer des outils simples (comme des listes de contrôle ou des quiz) pour suivre la compréhension de l’apprenant.
● Aider à développer ou adapter d’autres outils d’évaluation pour évaluer l’impact.
● Participer aux réunions de conception du programme et, occasionnellement, aux réunions de projet.
APTITUDES ET COMPÉTENCES CLÉS
Conception pédagogique et apprentissage
● Connaissance des principes de conception pédagogique et des théories de l’apprentissage des adultes.
● Créativité dans l’adaptation de matériel engageant et centré sur l’apprenant.
● Intérêt pour l’impact social, l’autonomisation des femmes ou l’entrepreneuriat.
Communication et collaboration
● Solides compétences en matière de communication écrite et verbale.
● Capacité à travailler de manière indépendante et à collaborer au sein d’une équipe distante et interculturelle.
● Ouverture au retour d’information et volonté d’apprendre et d’itérer.
Outils techniques et visuels
● Utilisez des outils de conception accessibles (par exemple, Canva, PowerPoint, Word) pour créer des documents imprimables et à faible bande passante.
● Concevoir en pensant à l’utilisateur final - la plupart des documents doivent pouvoir être utilisés sans électricité, sans accès à Internet ou sans appareils numériques (ou disposer d’une option hors ligne).
● Une expérience de la narration audio ou visuelle (par exemple, des histoires imprimables de type bande dessinée ou des aides visuelles hors ligne) est un atout majeur.
QUALIFICATIONS ET FORMATION
● Licence ou diplôme en éducation, conception pédagogique, éducation, technologie éducative, sciences de l’apprentissage ou dans un domaine connexe.
● Cours ou expérience dans l’élaboration de programmes d’études ou la conception de matériel d’apprentissage de préférence.
EXPÉRIENCE
● 1 à 2 ans d’expérience pertinente (cela peut inclure des stages, des projets universitaires ou du travail bénévole).
● Une expérience dans le domaine du développement international, de l’équité entre les sexes ou de la formation communautaire est un atout mais n’est pas nécessaire.
Si vous êtes intéressé, veuillez contacter Jennifer à : jennifer.lonergan@artistrisud.org
ROLE DESCRIPTION
AWE is seeking a mission-driven and creative Instructional Designer to adapt an existing, successful entrepreneurship training program to meet the needs of 66 women farmers in Malawi. Informed by a recent needs assessment, the redesigned program will ensure content is contextually relevant, accessible, and impactful. Working closely with the Program and Communications teams, the Instructional Designer will transform and tailor materials to help women increase their incomes, adopt sustainable practices, and take on leadership roles in their communities.
This role is ideal for a recent graduate or early-career professional eager to apply their instructional design skills to real-world impact; experienced IDs are encouraged to apply!
KEY RESPONSIBILITIES
Design & Development
● Adapt existing training content based on needs identified in needs assessment conducted in April 2025, including printed manuals, handouts, illustrated guides, and facilitator notes.
● Apply adult learning principles to all content so it is practical, engaging, and suited for offline use in low-resource environments.
● Support the development of story- or visual-based tools that simplify technical or entrepreneurial concepts.
Collaboration & Contextualization
● Work with AWE’s program team and in-country partners to ensure content reflects local realities and needs.
● Contribute ideas and solutions to help tailor training content for different cultural and delivery contexts.
● Help test and iterate materials based on feedback from trainers and learners; integrate input and feedback from participant advisory council.
Support & Evaluation
● Assist in developing simple tools (like checklists or quizzes) to track learner understanding.
● Help develop or adapt other assessment tools to evaluate impact.
● Participate in program design meetings, and occasionally in project meetings.
KEY SKILLS & COMPETENCIES
Instructional Design & Learning
● Knowledge of instructional design principles and adult learning theories.
● Creativity in adapting engaging, learner-centered materials.
● Interest in social impact, women’s empowerment, or entrepreneurship.
Communication & Collaboration
● Strong written and verbal communication skills.
● Ability to work independently and collaborate in a remote, cross-cultural team.
● Openness to feedback and a willingness to learn and iterate.
Tech & Visual Tools
● Use accessible design tools (e.g., Canva, PowerPoint, Word) to create printable and low-bandwidth materials.
● Design with the end-user in mind — most materials must be usable without electricity, internet access, or digital devices (or have an off-line option)
● Experience with audio or visual storytelling (e.g., printable comic-style stories or offline visual aids) is a strong asset.
QUALIFICATIONS & EDUCATION
● Degree or diploma in Education, Instructional Design, Education, Educational Technology, Learning Sciences, or a related field.
● Coursework or experience in curriculum development or learning material design preferred.
EXPERIENCE
● 1–2 years of relevant experience (this may include internships, academic projects, or volunteer work).
● Experience in international development, gender equity, or community-based training is an asset but not required.
CONTACT
If interested, please contact Jennifer at: jennifer.lonergan@artistrisud.org
Please mention you saw this at GoodWork.ca.
Note: The above is provided on an "As Is" basis and for general informational purposes only. People and Planet (also known as "GoodWork") is not responsible for the content, accuracy, timeliness, completeness, legality, reliability, quality or suitability of this posting. We do not screen or endorse the organizations or individuals involved. If you decide to accept an offer of employment, volunteering or any other arrangement, you do so at your own risk and it is your responsibility to take all protective measures to guard against injury, abuse, non-payment or any other loss. Please read our full Terms & Conditions.
Current status: Open/apply now. Date posted: May 13 2025 ID: 73660